Purnam Jóga Purnam Jóga

Stresszmegelőzés jógával

Mára a stressz legtöbbünk életében megjelenik, s negatív hatása egészségi állapotunkra egyre nyilvánvalóbban látszik. A hagyományos orvosi terápia csak akkor foglalkozik a problémával, ha már betegséggé alakult, ezért az érintettek sorra fordulnak azokhoz az alternatív megoldásokhoz, melyekkel hatékonyan segíthetik életminőségük javítását, akár az idegrendszer megerősítése, a stressz oldása, illetve a stresszes állapot kialakulásának megelőzése a cél.

A jóga módszerei között a stresszoldásnak több eszköze is megtalálható. Speciális jógagyakorlatok, légzőgyakorlatok, relaxációs technikák elsajátításához segítjük a hozzánk fordulókat.

Az, hogy miként reagálunk a külvilág ingereire, s hogyan éljük meg a tapasztaltakat több tényezőtől is függ. Befolyásolja az idegrendszer állapota, a légzés minősége, a testtartásban kódolt mentális állapotok üzenete. Ezek szoros kölcsönhatásban működnek, folyamatosan befolyásolják, meghatározzák egymás állapotát. Megfigyelésen alapuló tapasztalat, hogy bizonyos stresszhelyzetekben megváltozik az idegrendszer működése, ami befolyásolja a légzést, hiszen az felszínesebbé, szaporábbá válik, a testtartás összeroskad, s az izmokban létrejövő feszültségek, blokkok erős külső-belső diszkomfort érzést generálnak. A folyamatok persze oda-vissza működnek, s ezt a lehetőséget használják fel leginkább a jóga módszerek. Az ilyen állapotokban romlik a koncentráló képesség, a teljesítőképesség lecsökken, a kreativitás tüze kialszik, alább hagy a kommunikáció hatékonysága.

A jóga módszerek jelentősége a nyugodtság, kiegyensúlyozottság és harmónia állapotának elérésén kívül több területen is megmutatkozik. A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok az emberek, akik rendelkeznek ezen ismeretekkel könnyebben kezelik a konfliktus helyzeteket, jobban helyt állnak váratlan kihívásokkal szemben, illetve terhelhetőbbé válnak. Ennek haszna akár a munkavégzésben, akár a magánéleti helyzetekben jelentős lehet.

Izmaink, testtartásunk egyértelmű jelzést adnak arról, hogyan érezzük magunkat. A jóga testhelyzeteinek gyakorlásával az izmokban elraktározott feszültségek oldódnak. Zárkózottságunk nyitottságba fordul általuk. Minél inkább erősödik a fizikai test tartása, annál inkább erősödik belső tartásunk, s ez megmutatkozik a környezettel szembeni kiállásban is. A helyes testtartás hatására megváltozik a légzés minőség is, mert az egyre inkább akadálymentessé, elmélyültté válik.

Elsajátítva a speciális légzőgyakorlatokat, szert tehetünk a vegetatív idegrendszer feletti kismértékű uralomra, amely segít megőrizni a lelki és fizikai egyensúlyt, jelenlétet, illetve könnyedebben visszatalál a körülményektől független belső harmóniához. Tiszta fejjel nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb, megfontoltabb reakciót adhatunk a külső ingerekre, tudatosabb döntéseket hozhat az ember.

Légzésünk képes rövid idő alatt az idegrendszer paraszimpatikus tónusát megemelni, ezzel nyugalmat és ellazulást teremt.



facebook

Purnam Yoga & Meditation 
purnamyogaandselfness@gmail.com
jóga, tanfolyamok, távoktatás, jóga oktatóképzés, meditáció oktatóképzés, zugló