Purnam Jóga Purnam Jóga

    Mi történik, amikor jógázol?

 

 

A jóga a tudatosság fokozásának útja, célja az elme felett szerzett kontroll kialakítása és ezáltal a belső béke megélése. Ehhez a jóga számos eszközt használ. Az egyik legnépszerűbb gyakorlattípus az ászana, vagyis a testgyakorlat. Tudjuk-e, hogy mit csinálunk igazából, amikor a jóga testgyakorlatait végezzük?

A jóga nagyjából 6000 éves történelme során meglehetősen éles kritikával válogatódtak ki azok a gyakorlatok, amelyeket alkalmasnak találtak arra, hogy a fent említett célt meg lehessen általuk valósítani, illetve hogy segítsenek közelebb kerülni ehhez a célhoz. Ez a hosszú időn át tartó szelekció biztosít minket arról, hogy amit csinálunk, az valóban helyes és egyben figyelmeztet minket arra, hogy óvatosan bánjunk a kreativitásunkkal, amikor ászanákat igyekszünk kitalálni, összevonni vagy átalakítani. Ilyenkor ugyanis a gyakorlatok hatásai alaposan megváltoznak, és ha nem vagyunk birtokában annak a képességnek, amivel a jógik hosszú évszázadok alatt csiszolgatták a gyakorlatokat, meglehet, hogy tudtunkon kívül ártunk magunknak vele, nem is beszélve arról, ha oktatóként követjük el ugyanezt.

Persze tudom, hogy oktatóként, meg gyakorlóként is szeretnénk változatossá tenni a gyakorlásainkat, de ezt ne azzal tegyük, hogy új ászanákat eszkábálunk, hanem azzal, hogy az előkészítő gyakorlatainkat tesszük érdekesebbé, de közben megmaradunk a klasszikus gyakorlatok klasszikus kivitelezésénél, amikor ászanákról van szó.

Példák hibás elképzelésekre: 

 

A klasszikus ászanák meghatározott módon épülnek fel, azaz a testrészeinknek pontosan kell elhelyezkedni és az sem mindegy, hogy mely területeken hozunk létre aktivitásokat, hol lazítjuk el a testünket és hol hozunk létre nyújtást. Nem mindegy az sem, hogy a figyelmünk hova koncentrál és hogy hogyan lélegzünk a gyakorlatban. Ez viszonylag sok kritérium, ami miatt sokaknak nincs kedvük így végezni az ászanákat, ezért zenét raknak be, ne adj Isten élő zene mellett jógáznak, vagy ami még nagyobb hiba, elkezdik keverni a jóga gyakorlatokat más mozgásformákkal. Ezt jellemzően akkor tesszük, ha nincs megfelelő tudásunk, tapasztalatunk abban, hogy mennyivel hatékonyabb a gyakorlás pontos és koncentrált módom. Igaz ugyan, hogy a pontos és koncentrált gyakorlást időigényesebb elsajátítani, és inkább szeretnénk a jógával egyfajta érzelmi élményhez jutni.

A helyesen végzett gyakorlás közben fizikailag ideális impulzusok érik a testet és ettől erősebbé, hajlékonyabbá és egészségesebbé válik. Ha nem követjük a gyakorlatok pontos végrehajtási módját, akkor káros lehet az ízületeknek, a szerveknek, de akár az idegrendszernek is.

A fizikai hatás azonban csak egy aspektus. Azt azért a legtöbben érezzük, ha valami fáj vagy erőltetéssel jár. Az ászanák finomabb hatásait azonban sokan még hosszú évek gyakorlásai után sem tudják tudatosítani. Részben azért, mert nem is tudnak róla, hogy milyen finomabb hatásokról lehet szó, részben azért, mert nem megfelelő figyelemmel gyakorolnak.

E finomabb hatások egy része energetikai, amelynek megérzéséhez ki kell finomítani az érzékenységünket az energetikai folyamatok iránt. A rosszul végzett gyakorlatokban ha nincs meg ez a tudatosságunk, észre sem fogjuk venni, hogy nem az történik, ami jó lenne nekünk, hanem valami egészen más.

Ugyanakkor a finomabb hatások másik része mentális, amelyek talán jobban tudatosíthatóak, mint az energetikai változások, aminek megtanulása akár hosszabb időt is igénybe vehet, mégis kevéssé ismert, hogy az egyes gyakorlatok milyen elvárt mentális hatásokkal rendelkeznek.

Általában elmondható, hogy a jóga gyakorlás pozitív mentális hatásokkal rendelkezik, amely megnyilvánul a nyugodtabb lelki állapot, a békésebb elme, a növekvő énerő, a hangsúlyosabb önvállalás és a kimagasló akaraterő fejlődésében. Ugyanakkor a különböző gyakorlatok különböző mentális hatásokat ébresztenek, amelyek egyáltalán nem nyilvánvalóak. Vegyünk egy példát:

Virabhadrászana 2. (alul balról a második kép)

 

Példák pontosan kivitelezett ászanákra

A pozícióban a törzshöz képest a tekintet oldalra néz. Ez az állás iránya. Az így beállatott tekintet segíti a tényekkel való szembenézés képességét. Az oldalra kinyitott karok a helyzetből adódóan most előre és hátrafelé néznek, ami egyfajta távolságtartási képességet fog eredményezni. Ez hasznos, ha távol akarunk tartani magunktól lélekben dolgokat, de ahhoz is jó, ha jobb rálátást szeretnénk szerezni valamire. Ugyanakkor a kinyújtott karok segítenek abban, hogy a vállakat erősítve képesek legyünk elbírni, amit vállaltunk és hajlamosabbak legyünk arra, hogy vállaljunk dolgokat. Az oldalra fordított törzs ebben a helyzetben kevesebb támadási felületet mutat, ami miatt védettebbek vagyunk a pózban, ez egyfajta védettség érzést fog ébreszteni bennünk. A póz visszafogott, nincs benne előredőlés, nem megyünk bele mások intimszférájába, ugyanakkor nem engedünk be mi sem másokat a magunkéba. A hátul lévő láb egyfajta erős támasz a múltban, mivel hátul helyezkedik el, vagy abban, amit mi erős háttérnek érzünk: a család, a szakmai tudásunk, vagy a közösségünk. Az elöl lévő láb behajlított, ami rugalmasságot ad a póznak és egyben erőt azáltal, hogy a comb elől keményen dolgozik. Ez az erő szimbóluma.

Ez csak egy póz, aminek aspektusai nem feltétlenül érvényesek minden testhelyzetben. Van ászana, ami ezeknek épp az ellenkezőjét hordozza. Ezek mentális funkciók, amelyek természetesen az általános képességekre vonatkoznak és nem konkrét külvilágbeli eseményekre. Arra, hogy a gyakorlatok mentálisan ilyen hatásokat válthatnak ki, a test és az elme között működő oda - vissza irányú kapcsolat ad lehetőséget és az a szimbolikus kapocs, amellyel az elme bizonyos mentális funkciókat azonosítani képes a test egyes területeivel.

Azáltal, hogy gyakoroljuk ezeket a különféle pózokat, egyben tréningezzük azokat a belső képességeinket is, amelyek által teljesebbé, kiegyensúlyozottabbá és élettelibbé válunk. Ha pontosan gyakoroljuk a pozíciókat és kitartunk a klasszikus testhelyzetek mellett, mentálisan egyre harmonikusabb állapotba kerülhetünk. Maradjunk meg ezen az úton!

Om Shanti

Bálint



facebook

Purnam Yoga & Meditation 1147. Bp. Öv utca 140.
yoga@purnam.hu
jóga, tanfolyamok, távoktatás, jóga oktatóképzés, meditáció oktatóképzés, zugló